8 клас

22квітня 2021 року

Добрий день, діти.

Тема нашого уроку: Обираємо місце навчання.

Щоб отримати професію, потрібно пройти спеціальну підготовку, навчання. Шлях до професії називають освітньою траєкторією. Вона може бути прямою - це коли людина одразу після школи починає вчитися за тією спеціальністю, за якою в подальшому працює. Але іноді трапляється так, що освітня траєкторія може бути з крутими поворотами. Ось найбільш типові варіанти професійної освітньої траєкторії:

1. Школа - ВНЗ - робота за отриманою спеціальністю (це пряма освітня траєкторія)

2. Школа - Коледж, ліцей або технікум - ВНЗ (вступ на 2-3 курс)  - місце роботи.

3. Школа - місце роботи (з навчанням на виробництві) - продовження навчання (коледж, технікум чи інститут) - інше місце роботи.

Спочатку необхідно визначитися із спеціальністю, яка тебе цікавить. Потім - з необхідним для неї рівнем освіти (чи потрібна вища освіта, чи необхідна середня спеціальна). А вже потім обирай конкретне місце навчання.

Завдання 1. Дай відповідь на питання перейшовши за посиланням

Анкета "Вибір місця навчання"

Діти, після 9 класу ви будете обирати свою освітню траєкторію. Далі за посиланням ви можете знайти відповіді на найбільш розповсюджені запитання, щодо отримання професійної освіти після 9 класу:

Відповіді МОН

 

15 квітня 2021 року

 Добрий день діти.

Тема нашого уроку: Професійна придатність до професії та шляхи її визначення

 Сьогодні вам необхідно опрацювати матеріал уроку та написати конспект.

Професійна придатність - це характеристика, що відображає можливості людини для опанування нею будь - якої професійної діяльності.

Перш ніж обрати професію, за якою ти будеш здобувати освіту, важливо визначити ступінь професійної придатності до обраної професії. це можна зробити, порівнявши свої фізичні  та психофізіологічні особливості до професійних вимог.

 Розрізняють два типи професійної придатності: абсолютну і відносну.

Абсолютна придатність необхідна для тих професій, успішне оволодіння якими і виконання роботи залежать від властивостей нервової системи і якостей людини. Невідповідність їх вимогам роботи може призвести до зривів, помилок, аварій.

Категоричні оцінки можуть бути застосовані відносно таких психофізіологічних характеристик людини, як сенсомоторика, розпізнавання кольорів, швидкість переключення і широта розподілу уваги, оперативна пам’ять, швидкість реакції, сила м’язів, витривалість тощо.

Відносно таких якостей, як рівень освіти, спеціальної підготовки, наявність навичок і умінь, слід виходити з можливостей їх розвитку і вдосконалення як у процесі навчання, так і в процесі праці.

Відносна професійна придатність застосовується при виборі професій масового типу, які не ставлять жорстких вимог до властивостей особистості. Невідповідність або недостатній розвиток одних якостей може компенсуватися розвитком інших.

Виключне значення профвідбір має для професій, які вимагають абсолютної професійної придатності. З цією метою вивчаються професії, для яких необхідний такий відбір, а потім здійснюється сама процедура відбору, тобто виявляється відповідність певних якостей працівника вимогам і особливостям професії.

Для професій, які ставлять підвищені або особливо високі вимоги до окремих психофізіологічних властивостей, встановлюється так званий прохідний бал – ознаку професійної придатності або непридатності.

Психологічна професійна непридатність може бути зумовлена не тільки недостатністю тих чи інших здібностей, а й наявністю в структурі особистості негативних для даної трудової діяльності рис (наприклад, емоційно-моторна нестійкість, розсіяна увага, схильність до невиправданого ризику тощо).

Типи і види професійного відбору. Розрізняють два типи профвідбору:
  • за здібностями і схильністю для направлення на попереднє професійне навчання;

  • за наявною готовністю до виконання функцій по тій чи іншій професії.

Основою для професійного відбору є конкретні нормативні характеристики професії: соціальні, операціональні, організаційні.

Професійний відбір включає такі види: медичний, соціально-психологічний, освітній і психофізіологічний.

Медичний відбір полягає у виявленні тих осіб, стан здоров’я і рівень фізичного розвитку яких дозволяє успішно і в установлені терміни оволодіти професією (спеціальністю) та ефективно працювати тривалий час без шкоди для здоров’я. Виявлення медичних протипоказань особливо важливе для тих професій, які у звичних умовах, не кажучи про екстремальні, ставлять перед організмом людини високі вимоги.

Безумовно, вибір професії правильний, коли робота дає задоволен­ня, відповідає здібностям, психічним особливостям та інтересам лю­дини. Але слід пам’ятати, що обрана професія має відповідати також стану здоров’я людини, інакше робота може спричинити захворювання або загострення вже наявного захворювання. На сьогодні інтенсифі­кація праці, недостатність руху, нераціональне харчування, хімізація виробництва й побуту тощо не сприяють здоровому способу життя.

Відомо, що багато сучасних учнів старших класів мають легкі або важкі порушення стану здоров’я, які необхідно враховувати, обираючи рід занять.

Необхідно враховувати, наприклад, що люди, які працюють з великим нервовим напруженням (лікарі, педагоги, працівники сфери обслуговування та ін.), зазнають ризику набуття професій­них захворювань, пов’язаних із психосоматичними розладами (неврози, хвороби серця, нервове виснаження, виразки).

У запропонованій нижче таблиці показані медичні протипо­казання, з якими доцільно познайомити учнів.


Перелік професійно виробничих протипоказань

Протипоказання

Можливі професії

Бронхіальна астма

Значне нервово-емоційне та фі­зичне напруження, несприятливі метеоумови, гази, пил, речовини, що мають алергійну дію

Регулювальник і складальник радіоапаратури, професії годин­никового виробництва, лаборант вимірювальних лабораторій

Сколіоз (без значного порушення статики й функцій)

Постійно зігнуте фіксоване по­ложення тіла, значне фізичне напруження (піднімання і пере­несення вантажів)

Токар, фрезерувальник, шліфу­вальник, електромонтер, фото­граф, продавець промислових товарів

Плоскостопість різко виражена

Тривале перебування на ногах, піднімання і перенесення ванта­жів, виражене статичне напру­ження

Лаборант хімічних і фізичних лабо­раторій, монтажник радіо- і телеапаратури, швачка-мотористка, профе­сії бібліотечної справи, багато спеці­альностей із виготовлення і ремонту музичних інструментів, іграшок

Протипоказання

Можливі професії

Епілепсія без інтелектуальних і характерологічних змін

Несприятливі метеорологічні умови, токсичні речовини

Оператор поштового зв'язку, мо­дельєр, кресляр, контролер гото­вої продукції

Артеріальна гіпертонія

Підвищена температура пові­тря, токсичні речовини, значне нервово-емоційне напруження

Токар, фрезерувальник, палітур­ник, усі професії взуттєвого та швейного виробництва, радіоопе­ратор

Артеріальна гіпотонія

Підвищена температура повітря, токсичні речовини, підйом на ви­соту

Токар, фрезерувальник, скла­дальник електроапаратури, оптик-механік, продавець, касир

Ендокринні захворювання

Несприятливі метеоумови, токсичні речовини, вимушений ритм роботи

Токар і фрезерувальник з обробки дрібних деталей, професії годинникового виробництва, лаборант електровимірювальних приладів

Хронічний гастрит, виразкова хвороба

Несприятливі метеоумови, ток­сичні речовини, вібрація, виму­шена робоча поза, фізичне й не­рвове перенапруження

Електромонтажник, кравець, касир, настроювач музичних ін­струментів

Соціально-психологічний відбір проводиться з метою виявлення тих соціально зумовлених психологічних властивостей особистості, які необхідні для успішної роботи в колективі, відображають готовність і намагання виконувати свої професійні обов’язки в будь-яких умовах, а також сприяють формуванню почуття задоволення працею.

Соціально-психологічний відбір ґрунтується на особистісному підході і враховує ціннісні орієнтації та мотиваційні аспекти діяльності людини, спрямовані на її самоутвердження в професійній діяльності та задоволення різноманітних потреб.

Освітній відбір має на меті виявлення у людини знань і навичок, необхідних для подальшого навчання або виконання професійної діяльності.

Психофізіологічний відбір посідає особливе місце, оскільки має на меті виявлення тих професійно важливих психофізіологічних властивостей, які необхідні для успішного оволодіння професійними знаннями, навичками, вміннями та ефективного виконання роботи. Психофізіологічні властивості людини можуть кількісно характеризувати професійно важливі якості і тому для багатьох професій мають прогностичне значення.


8 квітня 2021 року

Добридень, діти.

Тема уроку: Стан здоров'я людини. Здоров'я та професія.

 Здоров'я - це правильна, нормальна діяльність організму.

Завдання 1

Які види здоров'я ти знаєш? Перерахуй їх та дай їм коротку характеристику.

Завдання 2

Запиши фактори, які впливають на здоров'я людини. 

А чи знаєте ви що...

Більше 80% причин неефективної професійної діяльності прямо пов'язані з фізіологічними, психологічними та соціальними особливостями працівників.

Важливо визначити ступінь профпридатності до конкретного виду діяльності через вивчення рівня відповідності фізичних якостей і професійних вимог.

Є 4 групи найбільш розповсюджених протипоказань до професійної діяльності:

1. ЗІР.  Людям, які страждають на близорукість і носять окуляри, не бажано займатися роботою, де потрібно розглядати мілкі деталі або часто нахиляти голову вниз.А якщо у людини порушений кольоровий зір, він не зможе стати водієм.

2.СЛУХ. При важких порушеннях слуху протипоказано більшість професій, в яких потрібно усно спілкуватися або реагувати на певні звуки.

3. ДИХАЛЬНА СИСТЕМА. При її захворюваннях не бажано працювати в умовах підвищеного вмісту в повітрі пилу, диму, хімічних речовин. Ці протипоказання  стосуються і людей які мають алергічні реакції.

4. ОПОРНО-РУХОВИЙ АПАРАТ. Людям з порушеннями опорно-рухового апарату не варто обирати професії, де потрібна висока рухова активність. При порушеннях осанки і сильній плоскостопості протипоказані професії, де потрібно проводити багато часу стоячи на ногах.

Завдання 3.

Зроби замітки, які стосуються твого здоров'я і співстав їх зі своєю майбутньою професійною діяльністю.

 

 

1 квітня 2021 року

Доброго дня, діти!

Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке професіограма та ознайомитеся з прикладами складання професіограм.

 
Професіограма - це інформацій­но-довідковий опис професії, спрямований на виділення економічних, технологічних, ме­дичних і психологічних характеристик профе­сійної діяльності, знання яких необхідні для детального аналізу й розуміння особливостей обраної професії.

 Цей опис враховує: 

- загальні відомості про професію; 

-  економічний, техно­логічний, 

 - медичний;

- психологічний розділи.  

Професіограма містить: 

• загальні відомості про професію та її ди­наміку у зв'язку з розвитком науки і техніки, со­ціальним та економічним значенням;

 • виробничу характеристику професії, опис трудового процесу; 

• соціально-гігієнічні умови праці із зазна­ченням професійних шкідливих чинників і пе­реліком фізіологічних умов та медичних про­типоказань; 

• перелік необхідного обсягу знань і вмінь для успішної професійної діяльності, зокрема тих, що визначають професійну майстерність;

 • характеристику видів і тривалості про­фесійного навчання, можливості підвищення кваліфікації;

 • психограму, тобто характеристику психо­логічних вимог професії до людини із зазна­ченням основних і бажаних психічних особ­ливостей, а також психофізіологічних проти­показань. 

Зараз я приведу вам приклад професіограми медичного лаборанта. Ознайомтесь з нею. Порівняйте, чи містить вона всі розділи наведені нижче?

МЕДИЧНІ ЛАБОРАНТИ 

Характер роботи. 

Робота будь-якої медич­ної установи неможлива без використання ла­бораторії, де проводяться різноманітні аналі­зи та дослідження. У сучасній медицині також використовується різноманітне електронне, радіологічне, ультрахвильове та інше складне обладнання, для роботи з яким потрібні не лише медичні, а й технічні знання. 

Лаборантами в медичних установах нази­вають кваліфікований персонал, що виконує різноманітні аналізи (бактеріологічні, мі­кробіологічні тощо) та обслуговує складне медичне обладнання. Ці працівники дослі­джують кров, рідини та тканини людського тіла, використовуючи під час роботи інстру­менти та обладнання (мікроскопи, авто­матичні аналізатори тощо). Результати аналі­зів дають змогу уточ­нювати діагнози, ви­являти хвороби на ранніх стадіях їх роз­витку тощо.  Діагнози багатьох хвороб можна точно встановити лише на підставі спе­ціальних лабораторних досліджень (бактеріо­логічних, радіологічних, хімічних тощо). 

Умови роботи. 

 Лаборанти працюють зви­чайно в чистих, добре освітлених, вентильо­ваних лабораторіях за своїм постійним робо­чим місцем, із постійним набором обладнан­ня й інструментів. Вони працюють переважно 40 годин на тиждень, маючи постійний графік. У лікарнях лаборанти можуть працювати вве­чері та у вихідні за поточним графіком.Залежно від спеціалізації лаборанти вико­ристовують різний інструментарій, від ручно­го до електронного. Іноді збирання аналізів може бути небезпечною роботою. Але не­безпека знижується, якщо лаборанти вико­ристовують маски, рукавички, головні убори, спеціальний одяг, дотримуються правил тех­ніки безпеки. Роботою лаборантів керує лікар- лаборант. 

Наймання на роботу. 

Лаборанти працюють майже в усіх медичних установах, фармацев­тичних фірмах, медичних науково-дослідних інститутах. 

 Підготовка, медичні обмеження, вимоги до індивідуально-психологічних особливостей.

 Підготовка лаборантів для медичних установ здійснюється спеціальними відділеннями ме­дичних училищ. Лаборант повинен володіти лабораторною технікою, знати методику дос­ліджень і мати уявлення про причини відхи­лення результатів від встановлених норм. 

Від лаборан­та вимагається прискіпливість, акуратність, точ­ність тощо. Робота лабо­рантів належить до легких із пог­ляду докладання фізичних зусиль.

Вимоги до стану здоров'я: добрий зір, здорові легені, серце, шкіра.

Від лаборантів вима­гається точна ко­ординація рухів, особливо п'ястей і пальців рук. Вони повинні мати гар­ну логічно-сим­вольну пам'ять, високу концентрацію уваги, емо­ційну стійкість, предметно-дійове мислення. 

Протипоказання. 

Захворювання кісток, м'язів і суглобів; алергічні реакції на хімі­кати; органічні захворювання периферій­ної нервової системи та деформації хребта; сколіоз. 

Перспективи.  

Оскільки різноманітні ана­лізи та дослідження широко застосовуються у сучасній медицині, ця професія має пев­ні перспективи. Проте зниження державних асигнувань на систему охорони здоров'я ви­кликало значне скорочення посад лаборантів у державних лікарнях і поліклініках. Частково воно компенсується розширенням мережі приватних медичних установ. Лаборант навіть без вищої освіти може зай­мати певні адміністративні посади в медичних установах.

Споріднені професії. 

Лаборанти в хімічній і фармацевтичній промисловості, лікарі-лаборанти.

А зараз, протягом уроку, виконайте наступне зав завдання та надішліть мені відповідь у приватні повідомлення.

Знайдіть  у мережі  Інтернет професіограму  професії, яку ви для себе обрали. Ознайомтесь з нею. Будьте уважні. Обов'язково потрібно, щоб усі розділи відповідали тим, що вказані вище. можете викачати професіограму а потім надіслати мені її. Або можете надіслати мені посилання на свою професіограму.

Дайте відповіді на наступні запитання та надішліть мені їх у приват:

1.Чи вся інформація, наведена у  вашій професіограмі була вам відома раніше?

2. Що нового про свою професію ви дізналися з професіограми?

3. Чи плануєте ви  і далі освоювати обрану вами професію, після того, як ознайомилися з її професіограмою?

 Чекаю на ваші  професіограми та відповіді.



18 березня 2021 року

Доброго дня, учні!

Сьогодні ми з вами продовжимо складати план первинного професійного вибору. На попередньому уроці ви почали заповнювати анкету "7 кроків до виваженого рішення", а зараз ви продовжите її заповнювати.

Отже, пригадайте, які професії ви обрали для себе на минулому уроці і продовжуйте відповідати на питання. читайте питання уважно, не поспішайте, обдумуйте кожну відповідь Відповіді запишіть на аркуші паперу, сфотографуйте  і надішліть мені в приватні повідомлення. в кінці уроку.

3.  Визнач необхідний рівень професійної підготовки необхідної для своєї професії:

1) який рівень освіти тобі потрібний?

2) чи обов'язково необхідно мати диплом про про закінчення вищого навчального закладу?

3) скільки років після закінчення навчально закладу потрібно пропрацювати, щоб отримати бажану посаду?

4. Оціни свою відповідність вимогам кожної професії, яку ти собі обрав:

1) чи розвинені у тебе необхідні професійні якості?

2) чи відповідають твої знання вимогам професії?

3) які особисті якості і здібності відповідають обраній професії?

4) чи відповідає твій стан здоров'я вимогам до обраної професії?

5. Проаналізуй, яка з обраних професій підходить тобі найбільше?

6. Щоб впевнитися в правильності своїх думок, обговори своє рішення з батьками. Яка думка батьків з цього питання? Чи підтримують вони твоє рішення?

7. Визнач основні практичні кроки до успіху. Ти прийняв рішення, тепер важливо визначити:

1) знання по яким шкільним предметам тобі необхідні для опанування обраною професією?

2) які професійно важливі якості необхідно розвивати в собі?

3) як можна отримати практичний досвід по даній професії?

4) в якому навчальному закладі ти зможеш отримати професійну освіту?

5) як підвищити свою конкурентоспроможність на ринку праці?

Відповіді на 7 питання стануть для вас, діти, планом для саморозвитку на наступний рік.

Чекаю на ваші відповіді!

Майже кожний з вас вже обрав собі майбутню професію. Я ж вам пропоную переглянути відео про професії, які будуть потрібні в майбутньому. Гарного перегляду вам!



 


Немає коментарів:

Дописати коментар