22квітня 2021 року
Добрий день, діти.
Тема нашого уроку: Обираємо місце навчання.
Щоб отримати професію, потрібно пройти спеціальну підготовку, навчання. Шлях до професії називають освітньою траєкторією. Вона може бути прямою - це коли людина одразу після школи починає вчитися за тією спеціальністю, за якою в подальшому працює. Але іноді трапляється так, що освітня траєкторія може бути з крутими поворотами. Ось найбільш типові варіанти професійної освітньої траєкторії:
1. Школа - ВНЗ - робота за отриманою спеціальністю (це пряма освітня траєкторія)
2. Школа - Коледж, ліцей або технікум - ВНЗ (вступ на 2-3 курс) - місце роботи.
3. Школа - місце роботи (з навчанням на виробництві) - продовження навчання (коледж, технікум чи інститут) - інше місце роботи.
Спочатку необхідно визначитися із спеціальністю, яка тебе цікавить. Потім - з необхідним для неї рівнем освіти (чи потрібна вища освіта, чи необхідна середня спеціальна). А вже потім обирай конкретне місце навчання.
Завдання 1. Дай відповідь на питання перейшовши за посиланням
Діти, після 9 класу ви будете обирати свою освітню траєкторію. Далі за посиланням ви можете знайти відповіді на найбільш розповсюджені запитання, щодо отримання професійної освіти після 9 класу:
15 квітня 2021 року
Добрий день діти.
Тема нашого уроку: Професійна придатність до професії та шляхи її визначення
Сьогодні вам необхідно опрацювати матеріал уроку та написати конспект.
Професійна придатність - це характеристика, що відображає можливості людини для опанування нею будь - якої професійної діяльності.
Перш ніж обрати професію, за якою ти будеш здобувати освіту, важливо визначити ступінь професійної придатності до обраної професії. це можна зробити, порівнявши свої фізичні та психофізіологічні особливості до професійних вимог.
Розрізняють два типи професійної придатності: абсолютну і відносну.
Абсолютна придатність необхідна для тих професій, успішне оволодіння якими і виконання роботи залежать від властивостей нервової системи і якостей людини. Невідповідність їх вимогам роботи може призвести до зривів, помилок, аварій.
Категоричні оцінки можуть бути застосовані відносно таких психофізіологічних характеристик людини, як сенсомоторика, розпізнавання кольорів, швидкість переключення і широта розподілу уваги, оперативна пам’ять, швидкість реакції, сила м’язів, витривалість тощо.
Відносно таких якостей, як рівень освіти, спеціальної підготовки, наявність навичок і умінь, слід виходити з можливостей їх розвитку і вдосконалення як у процесі навчання, так і в процесі праці.
Відносна професійна придатність застосовується при виборі професій масового типу, які не ставлять жорстких вимог до властивостей особистості. Невідповідність або недостатній розвиток одних якостей може компенсуватися розвитком інших.
Виключне значення профвідбір має для професій, які вимагають абсолютної професійної придатності. З цією метою вивчаються професії, для яких необхідний такий відбір, а потім здійснюється сама процедура відбору, тобто виявляється відповідність певних якостей працівника вимогам і особливостям професії.
Для професій, які ставлять підвищені або особливо високі вимоги до окремих психофізіологічних властивостей, встановлюється так званий прохідний бал – ознаку професійної придатності або непридатності.
Психологічна професійна непридатність може бути зумовлена не тільки недостатністю тих чи інших здібностей, а й наявністю в структурі особистості негативних для даної трудової діяльності рис (наприклад, емоційно-моторна нестійкість, розсіяна увага, схильність до невиправданого ризику тощо).
Типи і види професійного відбору. Розрізняють два типи профвідбору:за здібностями і схильністю для направлення на попереднє професійне навчання;
за наявною готовністю до виконання функцій по тій чи іншій професії.
Основою для професійного відбору є конкретні нормативні характеристики професії: соціальні, операціональні, організаційні.
Професійний відбір включає такі види: медичний, соціально-психологічний, освітній і психофізіологічний.
Медичний відбір полягає у виявленні тих осіб, стан здоров’я і рівень фізичного розвитку яких дозволяє успішно і в установлені терміни оволодіти професією (спеціальністю) та ефективно працювати тривалий час без шкоди для здоров’я. Виявлення медичних протипоказань особливо важливе для тих професій, які у звичних умовах, не кажучи про екстремальні, ставлять перед організмом людини високі вимоги.
Безумовно, вибір професії правильний, коли робота дає задоволення, відповідає здібностям, психічним особливостям та інтересам людини. Але слід пам’ятати, що обрана професія має відповідати також стану здоров’я людини, інакше робота може спричинити захворювання або загострення вже наявного захворювання. На сьогодні інтенсифікація праці, недостатність руху, нераціональне харчування, хімізація виробництва й побуту тощо не сприяють здоровому способу життя.
Відомо, що багато сучасних учнів старших класів мають легкі або важкі порушення стану здоров’я, які необхідно враховувати, обираючи рід занять.
Необхідно враховувати, наприклад, що люди, які працюють з великим нервовим напруженням (лікарі, педагоги, працівники сфери обслуговування та ін.), зазнають ризику набуття професійних захворювань, пов’язаних із психосоматичними розладами (неврози, хвороби серця, нервове виснаження, виразки).
У запропонованій нижче таблиці показані медичні протипоказання, з якими доцільно познайомити учнів.
Перелік професійно виробничих протипоказань
Протипоказання |
Можливі професії |
Бронхіальна астма | |
Значне нервово-емоційне та фізичне напруження, несприятливі метеоумови, гази, пил, речовини, що мають алергійну дію |
Регулювальник і складальник радіоапаратури, професії годинникового виробництва, лаборант вимірювальних лабораторій |
Сколіоз (без значного порушення статики й функцій) | |
Постійно зігнуте фіксоване положення тіла, значне фізичне напруження (піднімання і перенесення вантажів) |
Токар, фрезерувальник, шліфувальник, електромонтер, фотограф, продавець промислових товарів |
Плоскостопість різко виражена | |
Тривале перебування на ногах, піднімання і перенесення вантажів, виражене статичне напруження |
Лаборант хімічних і фізичних лабораторій, монтажник радіо- і телеапаратури, швачка-мотористка, професії бібліотечної справи, багато спеціальностей із виготовлення і ремонту музичних інструментів, іграшок |
Протипоказання |
Можливі професії |
Епілепсія без інтелектуальних і характерологічних змін | |
Несприятливі метеорологічні умови, токсичні речовини |
Оператор поштового зв'язку, модельєр, кресляр, контролер готової продукції |
Артеріальна гіпертонія | |
Підвищена температура повітря, токсичні речовини, значне нервово-емоційне напруження |
Токар, фрезерувальник, палітурник, усі професії взуттєвого та швейного виробництва, радіооператор |
Артеріальна гіпотонія | |
Підвищена температура повітря, токсичні речовини, підйом на висоту |
Токар, фрезерувальник, складальник електроапаратури, оптик-механік, продавець, касир |
Ендокринні захворювання | |
Несприятливі метеоумови, токсичні речовини, вимушений ритм роботи |
Токар і фрезерувальник з обробки дрібних деталей, професії годинникового виробництва, лаборант електровимірювальних приладів |
Хронічний гастрит, виразкова хвороба | |
Несприятливі метеоумови, токсичні речовини, вібрація, вимушена робоча поза, фізичне й нервове перенапруження |
Електромонтажник, кравець, касир, настроювач музичних інструментів |
Соціально-психологічний відбір проводиться з метою виявлення тих соціально зумовлених психологічних властивостей особистості, які необхідні для успішної роботи в колективі, відображають готовність і намагання виконувати свої професійні обов’язки в будь-яких умовах, а також сприяють формуванню почуття задоволення працею.
Соціально-психологічний відбір ґрунтується на особистісному підході і враховує ціннісні орієнтації та мотиваційні аспекти діяльності людини, спрямовані на її самоутвердження в професійній діяльності та задоволення різноманітних потреб.
Освітній відбір має на меті виявлення у людини знань і навичок, необхідних для подальшого навчання або виконання професійної діяльності.
Психофізіологічний відбір посідає особливе місце, оскільки має на меті виявлення тих професійно важливих психофізіологічних властивостей, які необхідні для успішного оволодіння професійними знаннями, навичками, вміннями та ефективного виконання роботи. Психофізіологічні властивості людини можуть кількісно характеризувати професійно важливі якості і тому для багатьох професій мають прогностичне значення.
8 квітня 2021 року
Добридень, діти.
Тема уроку: Стан здоров'я людини. Здоров'я та професія.
Здоров'я - це правильна, нормальна діяльність організму.
Завдання 1
Які види здоров'я ти знаєш? Перерахуй їх та дай їм коротку характеристику.
Завдання 2
Запиши фактори, які впливають на здоров'я людини.
А чи знаєте ви що...
Більше 80% причин неефективної професійної діяльності прямо пов'язані з фізіологічними, психологічними та соціальними особливостями працівників.
Важливо визначити ступінь профпридатності до конкретного виду діяльності через вивчення рівня відповідності фізичних якостей і професійних вимог.
Є 4 групи найбільш розповсюджених протипоказань до професійної діяльності:
1. ЗІР. Людям, які страждають на близорукість і носять окуляри, не бажано займатися роботою, де потрібно розглядати мілкі деталі або часто нахиляти голову вниз.А якщо у людини порушений кольоровий зір, він не зможе стати водієм.
2.СЛУХ. При важких порушеннях слуху протипоказано більшість професій, в яких потрібно усно спілкуватися або реагувати на певні звуки.
3. ДИХАЛЬНА СИСТЕМА. При її захворюваннях не бажано працювати в умовах підвищеного вмісту в повітрі пилу, диму, хімічних речовин. Ці протипоказання стосуються і людей які мають алергічні реакції.
4. ОПОРНО-РУХОВИЙ АПАРАТ. Людям з порушеннями опорно-рухового апарату не варто обирати професії, де потрібна висока рухова активність. При порушеннях осанки і сильній плоскостопості протипоказані професії, де потрібно проводити багато часу стоячи на ногах.
Завдання 3.
Зроби замітки, які стосуються твого здоров'я і співстав їх зі своєю майбутньою професійною діяльністю.
1 квітня 2021 року
Доброго дня, діти!
Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке професіограма та ознайомитеся з прикладами складання професіограм.
Професіограма - це інформаційно-довідковий опис професії, спрямований на виділення економічних, технологічних, медичних і психологічних характеристик професійної діяльності, знання яких необхідні для детального аналізу й розуміння особливостей обраної професії.
Цей опис враховує:
- загальні відомості про професію;
- економічний, технологічний,
- медичний;
- психологічний розділи.
Професіограма містить:
• загальні відомості про професію та її динаміку у зв'язку з розвитком науки і техніки, соціальним та економічним значенням;
• виробничу характеристику професії, опис трудового процесу;
• соціально-гігієнічні умови праці із зазначенням професійних шкідливих чинників і переліком фізіологічних умов та медичних протипоказань;
• перелік необхідного обсягу знань і вмінь для успішної професійної діяльності, зокрема тих, що визначають професійну майстерність;
• характеристику видів і тривалості професійного навчання, можливості підвищення кваліфікації;
• психограму, тобто характеристику психологічних вимог професії до людини із зазначенням основних і бажаних психічних особливостей, а також психофізіологічних протипоказань.
Зараз я приведу вам приклад професіограми медичного лаборанта. Ознайомтесь з нею. Порівняйте, чи містить вона всі розділи наведені нижче?
МЕДИЧНІ ЛАБОРАНТИ
Характер роботи.
Робота будь-якої медичної установи неможлива без використання лабораторії, де проводяться різноманітні аналізи та дослідження. У сучасній медицині також використовується різноманітне електронне, радіологічне, ультрахвильове та інше складне обладнання, для роботи з яким потрібні не лише медичні, а й технічні знання.
Лаборантами в медичних установах називають кваліфікований персонал, що виконує різноманітні аналізи (бактеріологічні, мікробіологічні тощо) та обслуговує складне медичне обладнання. Ці працівники досліджують кров, рідини та тканини людського тіла, використовуючи під час роботи інструменти та обладнання (мікроскопи, автоматичні аналізатори тощо). Результати аналізів дають змогу уточнювати діагнози, виявляти хвороби на ранніх стадіях їх розвитку тощо. Діагнози багатьох хвороб можна точно встановити лише на підставі спеціальних лабораторних досліджень (бактеріологічних, радіологічних, хімічних тощо).
Умови роботи.
Лаборанти працюють звичайно в чистих, добре освітлених, вентильованих лабораторіях за своїм постійним робочим місцем, із постійним набором обладнання й інструментів. Вони працюють переважно 40 годин на тиждень, маючи постійний графік. У лікарнях лаборанти можуть працювати ввечері та у вихідні за поточним графіком.Залежно від спеціалізації лаборанти використовують різний інструментарій, від ручного до електронного. Іноді збирання аналізів може бути небезпечною роботою. Але небезпека знижується, якщо лаборанти використовують маски, рукавички, головні убори, спеціальний одяг, дотримуються правил техніки безпеки. Роботою лаборантів керує лікар- лаборант.
Наймання на роботу.
Лаборанти працюють майже в усіх медичних установах, фармацевтичних фірмах, медичних науково-дослідних інститутах.
Підготовка, медичні обмеження, вимоги до індивідуально-психологічних особливостей.
Підготовка лаборантів для медичних установ здійснюється спеціальними відділеннями медичних училищ. Лаборант повинен володіти лабораторною технікою, знати методику досліджень і мати уявлення про причини відхилення результатів від встановлених норм.
Від лаборанта вимагається прискіпливість, акуратність, точність тощо. Робота лаборантів належить до легких із погляду докладання фізичних зусиль.
Вимоги до стану здоров'я: добрий зір, здорові легені, серце, шкіра.
Від лаборантів вимагається точна координація рухів, особливо п'ястей і пальців рук. Вони повинні мати гарну логічно-символьну пам'ять, високу концентрацію уваги, емоційну стійкість, предметно-дійове мислення.
Протипоказання.
Захворювання кісток, м'язів і суглобів; алергічні реакції на хімікати; органічні захворювання периферійної нервової системи та деформації хребта; сколіоз.
Перспективи.
Оскільки різноманітні аналізи та дослідження широко застосовуються у сучасній медицині, ця професія має певні перспективи. Проте зниження державних асигнувань на систему охорони здоров'я викликало значне скорочення посад лаборантів у державних лікарнях і поліклініках. Частково воно компенсується розширенням мережі приватних медичних установ. Лаборант навіть без вищої освіти може займати певні адміністративні посади в медичних установах.
Споріднені професії.
Лаборанти в хімічній і фармацевтичній промисловості, лікарі-лаборанти.
А зараз, протягом уроку, виконайте наступне зав завдання та надішліть мені відповідь у приватні повідомлення.
Знайдіть у мережі Інтернет професіограму професії, яку ви для себе обрали. Ознайомтесь з нею. Будьте уважні. Обов'язково потрібно, щоб усі розділи відповідали тим, що вказані вище. можете викачати професіограму а потім надіслати мені її. Або можете надіслати мені посилання на свою професіограму.
Дайте відповіді на наступні запитання та надішліть мені їх у приват:
1.Чи вся інформація, наведена у вашій професіограмі була вам відома раніше?
2. Що нового про свою професію ви дізналися з професіограми?
3. Чи плануєте ви і далі освоювати обрану вами професію, після того, як ознайомилися з її професіограмою?
Чекаю на ваші професіограми та відповіді.
18 березня 2021 року
Доброго дня, учні!
Сьогодні ми з вами продовжимо складати план первинного професійного вибору. На попередньому уроці ви почали заповнювати анкету "7 кроків до виваженого рішення", а зараз ви продовжите її заповнювати.
Отже, пригадайте, які професії ви обрали для себе на минулому уроці і продовжуйте відповідати на питання. читайте питання уважно, не поспішайте, обдумуйте кожну відповідь Відповіді запишіть на аркуші паперу, сфотографуйте і надішліть мені в приватні повідомлення. в кінці уроку.
3. Визнач необхідний рівень професійної підготовки необхідної для своєї професії:
1) який рівень освіти тобі потрібний?
2) чи обов'язково необхідно мати диплом про про закінчення вищого навчального закладу?
3) скільки років після закінчення навчально закладу потрібно пропрацювати, щоб отримати бажану посаду?
4. Оціни свою відповідність вимогам кожної професії, яку ти собі обрав:
1) чи розвинені у тебе необхідні професійні якості?
2) чи відповідають твої знання вимогам професії?
3) які особисті якості і здібності відповідають обраній професії?
4) чи відповідає твій стан здоров'я вимогам до обраної професії?
5. Проаналізуй, яка з обраних професій підходить тобі найбільше?
6. Щоб впевнитися в правильності своїх думок, обговори своє рішення з батьками. Яка думка батьків з цього питання? Чи підтримують вони твоє рішення?
7. Визнач основні практичні кроки до успіху. Ти прийняв рішення, тепер важливо визначити:
1) знання по яким шкільним предметам тобі необхідні для опанування обраною професією?
2) які професійно важливі якості необхідно розвивати в собі?
3) як можна отримати практичний досвід по даній професії?
4) в якому навчальному закладі ти зможеш отримати професійну освіту?
5) як підвищити свою конкурентоспроможність на ринку праці?
Відповіді на 7 питання стануть для вас, діти, планом для саморозвитку на наступний рік.
Чекаю на ваші відповіді!
Майже кожний з вас вже обрав собі майбутню професію. Я ж вам пропоную переглянути відео про професії, які будуть потрібні в майбутньому. Гарного перегляду вам!
Немає коментарів:
Дописати коментар